כמה שווה כשרות לפסח?

    יוסי צלניקר No Comments on כמה שווה כשרות לפסח?
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    איסור אכילת חמץ בפסח הנו מהאיסורים החמורים ביותר אשר עונשו הוא כרת. ליהודים שומרי תורה ומצוות, ברור וידוע חומרת האיסור, אך כעת הוא עולה לדיון גם מהיבטים משפטיים וצרכניים.

    בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי בירושלים, באמצעות משרדו של עו"ד ד"ר משה פוגל מירושלים, נטען כי חברת פרפקט רנסנס (ישראל) לימיטד, ייצרה את הוודקה והדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון ונתבעים נוספים, שיווקו, הציגו ומכרו וודקה ללא תעודת כשרות כלל -כוודקה כשרה ואף כשרה לפסח.

    לפני כחצי שנה, בערב חג הפסח, רכש אחד התובעים- אדם שומר מצוות, את הוודקה "הבה נגילה" בחנות משקאות מוכרת וידועה בירושלים. לטענתו, הוא ביקש מהמוכרים בצורה מפורשת וודקה כשרה לפסח בלבד, הואיל והוא מתארח בחג. לאחר שביררו, המליצו המוכרים על הוודקה האמורה בהציגם את הכשרות המצוינת עליה ואת הכיתוב המודגש "כשר לפסח" אותה היא נושאת.

    ארבעה חודשים לאחר מכן, נחרד התובע למקרא מכתב אותו פרסמה היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, ובו היא מסירה כל אחריות כשרותית, לפסח – ולכל השנה מהוודקה הנ"ל.

    יותר מחצי שנה לאחר שרכש את הוודקה הראשונה ויותר מחודשיים לאחר פרסום המכתב בו נקבע כי לרבנות הארצית אין כל אחריות כשרותית על הוודקה, טס התובע לחו"ל ונתקל במוצר בחנות הדיוטי פרי- ג'יימס ריצ'רדסון. בבודקו האם המחדל הוסר והאם לא מופיעה על המשקה חותמת כשרות – גילה כי המצב נותר כשהיה, כאשר תווית הבקבוק נושאת כיתוב בולט של "כשר", ואף המוכרנים בחנות ממליצים עליו מאד, בעוד למעשה המשקה אינו כשר כלל ואינו נושא חותמת של הכשרות המקומית.

    תובע נוסף, רכש אף הוא את הוודקה לאחר שהומלצה ככשרה, אך לאחר ששמע ממכרים כי יש בעיות בכשרות הוודקה, פנה לרבנות הראשית לבירור העניין וגילה כי אכן למוצר אין כשרות תקפה, בניגוד לכיתוב המופיע עליה. אגב, הוודקה הזו עם כשרות לפסח, נמכרת גם כיום בחנויות המשקאות השונות.



    0 תגובות